Asset Publisher Asset Publisher

Miejsca warte odwiedzenia.

Szanowni Państwo

W trwającym sezonie turystycznym 2020 Nadleśnictwo Suchedniów proponuje odwiedzenie następujących miejsc.

Pomnik przyrody nieożywionej. "Brama Piekielna".

Skałki „Brama Piekielna” zbudowane z białego piaskowca dolnotriasowego znajdują się w kompleksie leśnym w odległości około kilometra od wsi Jastrzębia. W to urokliwe miejsce najłatwiej dotrzeć z miejscowości Bliżyn, skąd należy skręcić w lewo lokalną drogą prowadzącą do wsi Jastrzębia. Droga kończy się szlabanem zamieniając się w drogę leśną. Stąd na miejsce dotrzemy wędrując czerwonym szlakiem, najpierw asfaltową drogą leśną z której po około kilometrze odbijamy w lewo. Podążamy dosyć szeroką kamienistą drogą, która wznosi się delikatnie w górkę. Po ok. 700 metrach docieramy do śródleśnej polanki. Tutaj należy pilnować oznaczeń, kolejny drewniany drogowskaz wskaże w którą stronę należy podążyć. Ścieżka wyraźnie zwęża się. Z tego miejsca widoczna jest już porośnięta mchem charakterystyczna wychodnia skalna w formie bramy, składająca się z dwóch bloków na których opiera się trzeci, tworząc przejście o wysokości ok. 1,8 m. Po przejściu bramy znajduje się miejsce na odpoczynek i tablice informacyjne.

Rezerwat „Kamień Michniowski”

Leśny rezerwat przyrody „Kamień Michniowski” został utworzony w roku 1978. Przedmiotem ochrony są w nim wielogatunkowe zbiorowiska leśne z jodłą pospolitą oraz wychodnie piaskowców dolnodewońskich z licznymi urwiskami, porośnięte ciekawą roślinnością naskalną. Nazwa rezerwatu wywodzi się od historycznie znanej miejscowości Michniów i wychodni skalnych występujących na terenie obiektu. Do rezerwatu prowadzi czarny szlak rozpoczynający się od Kapliczki Św. Barbary znajdującej się na wzgórzu Barbarka przy drodze łączącej Bodzentyn z Suchedniowem. Ze wzgórza, na którym można zaparkować samochód roztacza się wspaniały widok na Pasmo Klonowskie.

Czarny szlak spod kapliczki wiedzie w stronę Michniowa, na skraju lasu skręca w prawo i prowadzi do rezewatu leśnymi drogami.

Ścieżka edukacyjno-historyczna „Leśna Droga Krzyżowa”

Leśna Droga Krzyżowa to ścieżka edukacyjno-historyczna długości ok. 600 m. utworzona przez Nadleśnictwo Suchedniów w roku obchodów 100-lecia odzyskania Niepodległości przez Polskę. Wykonane z drewna jaworowego i lipowego Stacje Drogi Krzyżowej ustawione zostały wzdłuż drogi leśnej prowadzącej przez wielogatunkowe drzewostany z pięknym odnowieniem jodłowym. Ścieżka rozpoczyna się w pobliżu Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie a kończy. w miejscu pamięci poświęconym rodzinie gajowego Władysława Wikło. Dotrzeć do niej można od drogi Suchedniów – Bodzentyn. W miejscowości Michniów po lewej stronie drogi znajduje się Muzeum Martyrologii Wsi Polskich przy którym można zaparkować samochód. Później należy przejść drogą w kierunku Suchedniowa i skręcić w prawo w stronę leśniczówki, a na rozwidleniu ponownie skręcić w prawo.  Po przejściu ok. 300 m drogą leśną dojdziemy do początku Drogi Krzyżowej